lilagardiner

Direktlänk till inlägg 6 januari 2016

Kvällstankar

Av Lisa - 6 januari 2016 20:37

Du må bara tycka att det du gör är en droppe i havet,

men faktum är att havet vore mindre utan just den droppen


Imorgon är dags för vardagsrutiner igen. Skolan tar vid och livet tar en ny vändning. Hösten var stressig, lugn i perioder men påfrestande. Jag tror det beror lite på prestationsångesten. Vem vill liksom inte att ha godkända tentor eller kurser? Turligt nog har jag för det mesta nöjt mig med ett godkänt oavsett vilket ämne det handlar om. Nu hade jag mer än tur på min sida och avslutade två kurser med högsta betyget från YH, nämnligen ett väl godkänt. Borde det inte vara någon slags morot till att göra lika bra ifrån sig då? Jo, men som sagt så ligger nyårslöftena på hyllan, och jag kommer att börja göra saker jag VILL göra. Det är viktigt att skilja på vill och måste. De här måstena kommer att försvinna. Och då får prestationsångesten ställa sig åt sidan. Vi har nio fullspäckade veckor framför oss och redan nu känner jag en liten spykänsla. Ni vet när man tränat såpass mycket och länge under en stund, blodsmaken kommer i munnen och man vill bara falla ihop. Precis så känner jag nu.


Jullovet försvann under fötterna snabbt. Tankarna har snurrat åt alla håll och kanter. I slutändan blev det ett ihop traslat garnnystan. Jag vill inte göra något jag inte klarar av. Just skolan är en sådan sak. Man kan tro det mesta låter lätt, men tyvärr så är de inte i den riktiga sanningen. Vill jag detta? Klarar jag detta? Vad kommer hända i framtiden? Men jag har en morot. Examen är för en gång skull inom synhåll, bara veckor ifrån. Väldigt många dock, men det är veckor. Inte år som för många andra. Praktiken kommer att bli en bra avrundning ifrån ett tufft teoriskt 2/3 år, och det är nog precis vad jag behöver. Jag kommer inte sätta någon press på mig själv utan allt får komma när det komma skall. Inför tentorna så kommer ångesten dyka upp kraftigare, prestationen pressen stärks och misslyckandet finnas. Det kommer vara tungt ett tag. Tufft. Omotiverande.


Som en aktivitet utöver pluggandet så har jag träning, målandet i fantastiska vuxenmålarböckerna som finns och pysslandet. Då det nalkas dop inom kort så vill jag gärna pyssla ihop något fint. Och även födelsedagar, avslutningar med mera finns att förgylla pysslandet. Jag behöver något att vila tankarna på som inte är ett måste. Eller något som orsakar press och ångest. Bara jag vill så går det.


Kvällens tankar inför morgondagen är många. Tröttheten är outhärdlig, men tur som attan att helgen närmar sig. Ingenting är uppskrivet på "att-göra-listorna" (då jag lovat mig själv att sluta med sådant!!) vilket känns avslappnande. En bra bok som ligger och vilar på hyllan kanske skulle kunna vara något?


Tack för lyssnandet, klagandet och oroliga tankar.

Vi tar bara steg framåt. Inte bakåt. Det är mot framtiden vi vill.


 Godkväll!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 18 december 2016 22:15


  När fjärde ljuset brinner vi hämtar julegran och alla barnen räknar dan före dan före dopparedan  ...

Av Lisa - 11 december 2016 22:15


  När tredje ljuset brinner vi juleklappar syr och vi bakar kakor och har fasligt glatt bestyr ...

Av Lisa - 4 december 2016 19:46

  Med knappt 20 dagar kvar till jul så börjar "julstressen" faktiskt lägga sig. Iallafall hos mig. Julklapparna är klara och det är nog första året på väldigt länge jag ska slippa stressköpa med expressfrakt eller ta mig ut till Väla där rena ra...

Av Lisa - 4 december 2016 19:41


  När andra ljuset brinnerär snart Lucia härHon bjuder oss på kaffeoch bud om julen bär ...

Av Lisa - 1 december 2016 21:36

  Förra veckans solnedgångar bjöd på något enastående. Det var märkligt trots att november börja lida mot sitt slut. Man kan väl säga att det har bjudits på hyfsat bra väder genom hela månaden och kvällar som dessa tackar man inte nej till. Nu ska ...

Ovido - Quiz & Flashcards