lilagardiner

Alla inlägg under juni 2016

Av Lisa - 28 juni 2016 20:50

Att tiden bara springer iväg är nog alla medvetna om på ett eller annat sätt. Sommaren har i stort sett börjat ta form på riktigt och både jag & Stoffe har full rulle på jobb. För bara två veckor sedan låg vi på playan i Grekland och levde livet. Jag kan inte riktigt förstå ännu att resan bara försvann med en blinkning. Det enda vi kan göra är att blicka tillbaka på en resa som vi både uppskattade mycket väl och Grekland har ännu en gång vunnit mitt hjärta. 


Jag har i stort sett alltid älskat Grekland. Hade jag haft tillräckligt med pengar så hade jag nog rest dit minst två veckor om året på sommaren. Det är så vackert att man inte kan få nog. Jag fullkomligt avgudar kulturen, maten och de givmilda grekerna. Varken jag eller Stoffe har besökt fastlandet ännu, utan under våran semester höll vi oss för de mesta på ön Zakynthos, men även en dagstur till grannön Kefalonia gjordes. Turismen har precis blommat på Zakynthos, men man kan säga att det var faktiskt rätt så skönt att det inte var full rulle på ön än. Det fanns tillräckligt många galna turister i bilarna, på restaurangerna och på stranden (Vi höll oss mer normala.   ) under de veckorna vi var där. 


Så vad ska man egentligen säga om den här underbara ön? Det är svårt. Bilderna vi tog har nästintill pratat för sig, för det liksom går inte att förmedla muntligt hur vackert det är. Vi såg iallafall till att utnyttja dagarna till fullo och för en gångs skull så behövdes det två veckor för att kunna slappna av, finna ro och njuta av tillvaron. Vi tog varje dag som den kom och gjorde lite som vi kände för. Det var inte många dagar som tillbringades på stranden kan man säga, för det var roligare att utforska ön. Vi tog tillfället i akt och hyrde en fyrhjuling i två dagar för att cruiza runt hela ön ordentligt. Och det gick förvånansvärt bra. Vi hittade små byar här och var,  en taverna mitt bland bergen där lunch intogs och såg till att sponsra den lokala befolkningen där turister sällan stannar genom att köpa lite inhemska produkter. Både vin och getost som var hemmagjort fick allt följa med hem till Sverige. 

Genom att cruiza runt på en fyrhjuling gjorde att man kunde hitta de där små pärlorna på ön som kostar idiotiskt mycket pengar att besöka om man åker via resebolagen, så vi blev rätt så nöjda med att åka runt själva. Det blev ju faktiskt billigast så, men även mer njutbart. Vi kunde stanna var vi ville och när vi ville. Perfekt!


Vädret höll sig på topp i hela två veckor, förutom den dagen då vi skulle iväg på en längre båtutflykt. Vi vet inte riktigt varför vi valde att ta den de sista dagarna på resan, men så blev det. Och självklart kom molnen och blåsten fram. Dock blev ju inte båtresan inställd, utan de tog en större båt att utföra resan med istället. I början gick det bra, man kände inte riktigt av blåsten så mycket när vi körde längst kusten. MEN (!!!) efter första badstoppet så blev det värre. Så fort vi svängde runt ön så hamnade vi i en, enligt mig, farozon. Det var en redig nära-döden-upplevelse. Vågorna stod mellan 3-5 meter höga, båten hoppade upp och ner i guppen, och grekerna tyckte de hela var normalt. Man kan väl säga att slutdestinationen inte nåddes.. Jag är inte ofta sjösjuk men här gick det inte att hålla emot så efter att halva båten kalvat så insåg grekerna att det var nog inte så bra iallafall. Oavsett så hade vi inte kunnat lägga iland vid stranden som vi skulle till, vattnet var såpass högt att stranden försvann med den. I det stora hela kan man säga att de borde ställt in resan från början på morgonen, och gett oss chansen att boka om den till nästkommande dag (som var hur vindstilla och fin som helst...). Tur nog fick vi halva summan tillbaka. Helt okej, men tråkigt ändå. 


Nu tänkte jag inte babbla något mer. Jag tycker nog bilderna ska få prata för sig själva. Vi får se när Grekland besöks nästa gång. De hade varit skönt med en restresa efter sommaren, fast till en annan ö. Jag ska se om det går att övertala Stoffe    Allt som allt var vi super nöjda med resan. Man levde i en dröm bland stränder, någon annan som både städar och lagar mat till dig är rena lyxen. Det är livet med andra ord.


Ha det fint!

  

                                   

Av Lisa - 6 juni 2016 12:00

  Hoppas solen skiner, fåglarna kvittrar och orkestern spelar för fullt.

Ha en fantastisk nationaldag Sverige!

 

Av Lisa - 1 juni 2016 08:00

 

Skapa flashcards