lilagardiner

Alla inlägg den 17 januari 2016

Av Lisa - 17 januari 2016 11:15

Söndag morgon. Eller vi kan väl i stort sett säga att det är eftermiddag snart. Väckarklockan fanns inte i våran värld igår kväll när vi la oss för jag kände att det var dags att ta en rejäl sovmorgon. I skrivandes stund så ligger Stoffe fortfarande och sover. Klockan 12 så har vi tvättid så innan dess hoppas jag att han har vaknat lite till liv iallafall.


Snön har landat och ser ut för att stanna ett tag. Vaknade till en klarblå himmel och en gnistrande snöfasad på marken. Jag kan tippa att det är riktigt shweeein kallt ute, så jag kommer inte gå ut frivilligt idag är helt säkert. Jag kan öppna balkongdörren, andas in lite frisk luft och sedan stänga in mig igen. För idag måste jag verkligen plugga. Tentan kommer bara närmare och närmare, samtidigt som ångesten och prestationen växer sig starkare. Jag har, för att vara ärlig, varit riktigt kass på att plugga denna gången. Det har inte tilltalat mig alls, ingen spark i rumpan till att ta tag i det, utan man faller in i sina "fula" rutiner som om det fortfarande vore jullov. Tråkigt, men sant. Jag valde helt och hållet själv att ta en dayoff igår, och öppnade därmed inte en endaste bok, eller kollade på några anteckningar alls. Dock får jag nog skylla mig själv om det går åt pitsvängen på onsdag, men man får faktiskt göra så ibland. Jag kände att det var det ända rätta för att försöka samla nya krafter, få lite ny motivation och se till att ta vara på de kommande tre dagar som är kvar till att plugga. Man blir frustrerad på hur lärarna lägger upp planeringen på saker och ting. Som jag sa tidigare så hade vi en riktig "döperiod" november-december och man tar liksom höga lån för att studera, men ändå sitter man hemma och är "ledig". De fria veckorna hade vi kunnat trycka in mycket mer än vad det var, och då hade man kanske kunnat förstå allt vad det gäller bokföring och diverse. Men det är för sent nu. Det är bara att bita i det sura äpplet, ge fanken i att tentan ska gå vägen och börja se ljuset i tunneln. För det finns där framme någonstans. Det är endast 8 veckor kvar tills praktiken påbörjas, och tills dess ska två kurser avslutas. Halleluja!


Annars så rullar det på sakta men säkert. Rutinen på träningen är hittad om inte annat, och det känns skönt. Jag försöker åtministone få in minst 5 pass i veckan, och än så länge har det funkat hur bra som helst. Det blir liksom en "frizon" från pluggandet när man blandar något jobbigt med något roligt. Allt för att få in lite energi och ork i kroppen. Stoffe har ju varit sjuk till och från hela veckan, men snart är det nog dags för honom att sällskapa mig på gymmet. I början tyckte jag det var lite jobbigt att gå dit själv, vet dock inte varför, men nu har det blivit lite som en vana. Vi tränar ändå inte samma saker, så då kan jag lika gärna gå själv. Men ofta är det roligt att ha någon som svettas lika mycket som mig och har hjärtat i halsgropen när man går hemåt, så vi får väl se om jag lyckas få med honom två gånger i veckan iallafall   


Och som jag skrev förra gången så var jag sugen på att springa Springtime i maj. Inte själv, utan med sällskap. Tagit och givit så blev Erica sugen. Vi tog  oss an utmaningen. Man ska väll inte säga att vi är helt oerfarna löpare, vi tar det bara i våran takt. Så fort det blir utbetalning i januari så anmäler vi oss till 5 kilometers loppet. Det är mycket roligare att springa med någon än att springa själv. Även om det är en tävling. Och vi kommer även se till att löpa tillsammans innan också, vilket jag känner bara ger en positiv energi och man behöver det för att puscha varandra. Även om det bara blir en gång i veckan, så är det bättre än inget. En liten uppvärmning. Så har ni inget för er den 14 maj så kan ni ta vägen in till stan där målgången är för att heja på oss   


Nu sprang klockan iväg. Dags för tvättstuga och en pluggintensiv dag. Ska se till att väcka liv i den sovande skönheten i sängen också.

Ha en härlig söndag!

  

 

Den som lagar maten här hemma slipper att diska efteråt. Stoffe tog den synonymen till andra nivåer häromdagen. Jag tror att diska är det tråkigaste som finns, men går det att multitaska som han visar sig väldigt bra på, så får han gärna fortsätta såhära   

  

Jag tror blomman ville säga något. Typ släng mig.. och javisst, det gjorde jag så gärna efter denna händelsen.

  

Kompenserade på amaryllis händelsen med en bukett tulpaner. Det var ju faktiskt tulpanens dag, och det passade helt perfekt att ta in lite vårkänsla. 

Ovido - Quiz & Flashcards