lilagardiner

Alla inlägg under april 2015

Av Lisa - 24 april 2015 20:18

Ännu en vecka har gått till ända och jag kan inte riktigt påstå att den blev som den skulle. Endast måndag spenderades i skolan, tisdag var självstudier på valfri plats och i onsdags skulle vi redovisa våran omvärldsanalys för klassen. Men vår lärare hade blivit sjuk och redovisningen skjöts fram.. till måndag. Jag kan erkänna att det ögonblicket ville jag bara skrika. Eller gråta. Hela tisdagen hade jag gjort klart alla hemtentauppgifter och finslipat redovisningen. Ett sätt att hålla tankarna borta från just stunden i klassrummet med redovisningen. Att stå framför klassen och redovisa kan jag känna är inte min starka sida. Det var tillräckligt jobbigt att få veta att detta var en av uppgifterna vi skulle göra för kursen, och nu så skulle vi ta det en annan dag. Plågsamt med andra ord. Just nu är det inte så mycket att göra åt det. Det är bara att ladda batterierna i helgen, och få det gjort på måndag. Tegelstenen från axlarna må släppa då förhoppningsvis. Och fy sjutton vad skönt det ska bli. Jag hoppas dock att jag kommer klara det å andra sidan. Jag håller tummarna!   


Igår och idag spenderade jag på jobbet. Praktikplatsen som jag kommer spendera sommaren att jobba på, kör jag även lite titt som tätt under våren på de dagarna som jag är ledig på under veckorna. För det mesta när dom behöver hjälp. Så nu kallar vi det Klimat, för det var min praktikplats då,och nu är det mitt jobb fram tills Japan! Woopwoop. Sen får vi se vart vingarna bär, eller stannar. Jag trivs iallfall som fisken i vattnet och kan inte annat än att känna mig nöjd med mitt val av både utbildning och praktikplats. Ibland blir det inte alltid som man tänkt sig, men tacka gudarna för att det blev såhär bra tillslut. 
Jag spenderar den mesta tiden på administrations sidan. Fraktsedlar, avräkningar, prissättning och andra administrativa uppgifter. Just det jag ville från början egentligen. Med en touch av transport. Kanoners tycker jag!   Och personalen är så himla goa. Det är en glädje varje gång man ska dit. Då har man allt hittat rätt. (Inget slår dock din glädje och umgång Annette   ) 


Träningen denna veckan har gått bra. Löpningen tre gånger och ett härligt benpass. Träningsvärken sitter fortfarande kvar i låren, så jag antar att det var en bra träning. Haha. Som jag sa förra gången så är målet milen. MEN nu har jag tydligen en ännu större anledning till att klara milen. Jag vette tusan hur jag hamnade i detta ämnet men jaja. På jobb idag så pratade dom att anmäla två lag till Helsingborg Marathon i september. 4,2 mil ska springas i fyra etapper. Jo, tjena tänkte jag. Men de tyckte jag skulle fundera på det. Varje delsträcka är dryga milen, så det var ju mitt mål. Ännu större anledning till att springa mera. September känns ju iallafall längre bort än juni och examen, vilket betyder att jag kan träna lite mer. Jag har inte sagt ja ännu, men den karamellen tål att suga på om inte annat. Kan vara riktigt kul faktiskt. Men milen ska klaras innan dess ändå. Hur ska jag annars klara att "springa" upp för Mount Fuji i sommar?   Haha. 


Nu tänkte jag ta helg, men först lite bildvisning från veckans glimtar   

 

När vi köpte penseér till balkonglådorna passade vi på att köpa en tomatväxt. Som den har växt på en vecka är helt osannolikt. Solen har ju faktiskt varit framme, och den har trivts riktigt bra här hemma. Och nu när det inte är minusgrader på nätterna längre så står den ute och växer till sig bra   Blir nog goa körsbärstomater till sist!


Löprundan spenderade jag i Pålsjöskog i onsdags. Och jag kunde inte bara gå förbi denna fantastiska syn. Håren på armarna växte, och känslan av att det var vår sprudlade i hela kroppen. Vitsippor överallt är ju bara så fint!


   

Lit kli i fingrarna efter bakning resulterade till fröknäcke och apelsin-och vanilj rutor. Ljuvligt goda sådana kan jag säga. (Fick ta en tugga av Stoffes bit   ) Resten följde med Stoffe till hans jobb. De var uppskattade där har jag hört. Nu ska jag bara hitta något gott att baka inför hans finaldag på praktiken som är på torsdag. Mannen har svårt att bestämma sig så jag får nog äran att välja. Återkommer med resultat!

  

En låda ifrån Testagram damp ner i brevlådan igår. Den innehåller produkter som är helt nya på marknaden och så man få får möjlighet att testa. Lådan kommer ca varannan månad eller en gång i månaden. Beror lite på om det har något bra att erbjuda. Lite missnöjd om jag får säga det eftersom lådorna innan, som jag läst om på deras hemsida, har varit grymt bra, så var detta lite annat kan man säga. Men än hänger inte läppen, och detta kan nog bli spännande. Första och framförallt inte sista lådan vi får därirån iallafall!


Trevlig helg!

  


Av Lisa - 20 april 2015 13:24

Måndag. Sol. Och en evighet sen senaste inlägget blev satt. Men tiden bara flyger iväg, och ibland känns den knappt. Hade veckan haft åtta dagar, då hade man nog hunnit mer än vad man gör idag. Eller? Det gäller bara att prioretera tiden rätt helt enkelt. Vissa veckor går det suveränt. Andra veckor känns det rätt så hopplöst. Det som inte blir gjort, ja, det blir helt enkelt inte gjort och världen faller inte sönder för det. Tur är väl det!   


Det känns bra nu när solen lyser med sin närvaro. Helgen har varit riktigt härlig solig. Under lördagen tog vi ut våra scouter på en dagsvandring på Söderåsen och avslutade med Söderåsens Nationalpark. Det kryllade inte av folk ute, men man förstod att alla ville vara där när solen hade letat sig fram. En hel dag ute gjorde gott för både kropp och knopp, och jag tror allt att sommarfräknarna inte riktigt kan hålla sig undan. Då vet man att det går mot ljusare tider. 

Scouterna var nöjda för dagen, och vi ledare likaså. Kvällen blev inte lång då jag kände redan vid halv åtta att ögonen hade inte mycket kvar att ge. Och visst hade jag rätt. Halv tio låg vi båda i säng. På en lördag. Det tar på krafterna att vara vuxen tydligen   

Jag har nämnt flera gånger för Stoffe att jag ville besöka Nationalparken, och det passade perfekt med scouterna. Jag kan faktiskt medge att jag var imponerad. Fantastiskt fint, och mysigt ställe. Tänk att något så platt som Skåne har något som får en att känna sig som utomlands? 

      Gårdagen var solig även den, men eftersom en härlig hemtentamen ligger en över axlarna, så kan jag inte påstå att soltimmarna blev många för mig. Vi åkte iallafall ut till Kulla och Stoffes föräldrar en stund och njöt av solen ett par timmar. Det var välbehövligt med både sol och frisk luft innan man stängde in sig med böcker, data och ett toppen humör för att plugga. Eller inte.. Kan inte påstå att det blev så mycket. Men tillräckligt för att kunna känna sig nöjd. 

Och fi fick man för det. Inlämning av tentan sker på onsdag, och även den tilltänka redovisningen om omvärldsanalys för klassen ska även då ske. Idag blev en kort men effektiv dag i skolan, och nu väl hemma ska jag allt få till det mesta hade jag tänkte. Morgondagen är självstudier, och det kan nog vara skönt. Turen är att Stoffe går upp tidigt, och då hänger jag nästan alltid med. Tar en kopp te, vilar tankarna, och kan börja dagen tidigare. Man känner att det finns så mycket tid att ge dagen då. Imorgon kan det nog även bli en löptur på gymmet innan plugget startar igång på riktigt.


För just träningen. Den känner jag nu är viktig att hålla uppe regelbundet. Kan inte påstå att man legat på latsidan de senaste veckorna, för jag har ju faktiskt cyklat till skolan alla gånger förutom en dag då de regnade så förjäkligt och jag tog bilen. Men annars så är det cykel som gäller.   Och nu vill jag allt att träningen ska bli stabil. Jag vet inte riktigt om jag var dum att sätta upp lite mål, men varför inte? Jag tänkte mer eller mindre blanda löpturer med lite dansklasser på gymmet. Målet innan examen är att ha först sprungit 5 km under 30 minuter, och därefter springa milen under timman. Det tycker jag allt är ett rimligt mål. Jag har inte långt kvar till 5 km målet, vilket känns kanon. Kanske nästa vecka är första delmålet avslutat. Jag hoppas på det iallafall och uppdaterar hur det går   

Nu blir det nog sluttjötat för idag. Tentamen väntar på mig, men det är inte ömsesidigt.   

Ha en fortsatt trevlig och solig dag!

  

Av Lisa - 12 april 2015 19:30

                                   

Skapa flashcards