lilagardiner

Alla inlägg under juli 2015

Av Lisa - 31 juli 2015 22:56

Jag har inte glömt bort att skriva, det är bara så att wifi i Japan inte riktigt funkar lika bra som man själv vill. Ibland ska man vara glad att man fått laddat upp ett par bilder på facebook.
Men annars är allt bra. Det är varmt, vilket resulterade till värmerekord igår på hela 43 grader i skuggan. Maten suger och man kan inte riktigt äta sig mätt. Många har olika åsikter på det men detta är min :) Tyvärr behöver vissa människor lite mer mat ellet protein för att kunna överleva en hel dag med den fruktansvärda värme.

Lägret är igång för fullt och deltagarna verkar ha det kanon trots värme. Dock har det fått körts ett xx antal ambulanser dagligen pågrundav vätskebrist å solsting. Tråkigt. Men men. Vi har klarat oss här iaf.

Nu är det augusti hos oss, då vi ligger sju timmar fram i tiden. Får se vad den här dagen bjuder på då jag är ledig.

Hoppas skriva något mer en annan dag! Nu mot frukostkön i matsalen.

Ciao!!

Av Lisa - 22 juli 2015 00:42

Godmorgon.
Klockan är halv åtta och det här är ekot. Nää. Jag skojar bara. Jag drar in ett snabbt inlägg innan vi ska ut å röja stan igen. Här är det inga sovmorgnar, utan fullt ös från morgon till kväll. Igår lämnade vi hotellet klockan åtta och var tillbaka tolv på natten.

Vi började med en fiskmarknad. Stor och det luktade massa fisk. Häftigt om inte annat. Mindre häftigt när det redan då var 33 grader å inne där minst 40. Knappt så man kunde gå utan att svetten lackade. Ja, sen rullade dagen på. Lååååånga promenader, mycket att se och inte så mycket shopping än. Kanske idag! Haha.
För idag är det fullt upp igen men lite mindre tempo. Nu på morgonen åker vi till Tokyo Sky Tree för att kolla utsikten över stan. Passar perfekt nu när det är blå himmel och sol. Då ser man iallafall hela staden feån utsiktstornet.

Men det var allt från oss härifrån Japan sålänge. Mer bilder finns på facebook! Och btw, vi är sju timmar framåt med tiden, det är därför inläggen blir på batten i Sverige å att vi går och lägger oss kvällstid i Sverige ;)

Hare gött!!

Av Lisa - 20 juli 2015 16:02

Jajamen. Vi är i Japan!!! Resan gick bra. Den var fruktansvärd lång och seg men vi kom fram hela o rena. Till och med väskorna kom fram. Så runt åtta tiden så checkade vi in på hotellet i Tokyo efter att jag fått agerat japansk tolk med min fantastiska japanska. Haha. Konduktören pekade på kartan och jag fotade. Därmed hade vi vägbeskrvning till hotellet. Det var rätt så enkelt att hitta ändå. Gångväg på två minuter från stationen var perfekt.

Man kan säga nu att vi är riktigt trötta då klockan är 23:00 lokal tid och vi har varit på resande fot i 24 timmar. Tanken är att vi ska däcka på kudden vilken sekund som helst, men tänkte bara slänga in ett kort inlägg och ett par bilder.

Vi säger godnatt från ett bastuvarmt Tokyo. Imorgon blir det 35 grader å strålande sol. Luftfuktigheten kommer ligga på 30% så man kan säga att det är riktigt varmt. Klibbig hur man än rör sig.

Imorgon är det fullt ös. Uppdatering kommer under dagen eller kvällen då vi har fritt WiFi på hotellet.

Hare gött!

Av Lisa - 19 juli 2015 12:29

Vi fick checka in först av alla scouter. Sen blev de total kaos. Tänk er hundratals scouter som ska checka in samtidigt. Å sen en passkontroll. Ja, man säga att vi hade tur. De öppnade även egen säkerhetskontroll för oss så vi har precis avnjutit en lunch medans kaoset kvarstår utanför. Haha. Ibland ska man ha tur :)

Två timmar kvar till takeoff. Jajamen!
Vi hörs!

Av Lisa - 19 juli 2015 08:06

Godmorgon Sverige,

med nervösa men förväntasfulla steg tar jag mig runt i lägenheten som en yrvind. Kan inte riktigt sitta still för nu är dagen här. Om bara några timmar så lyfter vi från Kastrup. Skjutsen kommer om cirka timman. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att hålla mig igång. Allt är nerpackat, väskorna är stängda, passet och biljetterna är med. Nu återstår bara sista checken att fönstrena är stängda, sladdar och kontakter är utdragna och att min kropp hänger med. Vid den här tiden i Sverige imorgon så har vi nog anlänt till hotellet i Tokyo. Bara att det är 9 timmar fram i Japan med tidsskillnad så gör det lite skrämmande. Man lever liksom i en helt annan division, men ändå samma. Ja, jag har inte riktigt klurat ut hur det ska gå till, men det ordnar sig. 


Nu är det slutsnackat från mig för stunden. Återkommer nog på flygplatsen med uppdatering innan vi flyger. Antar att alla flygplatser nu för tiden har gratis WiFi.    Ska passa på och ringa ett par samtal innan vi går på båten också, så kanske jag kan undkomma en enorm mobilräkning väl hemma. 


Så Sverige, på återseende. Tillbacks i landet den 12 augusti. Och glöm för sjutton inte bort min födelsedag den 6 augusti. Jag har väl intalat Stoffe att jag vill ha tårta i Japan. Vi får se om han lyckas!


HARE' GÖTT!!!!

  

 

 

Av Lisa - 18 juli 2015 18:57

Att denna veckan bara försvann samtidigt som man råkade blinka med ögonen känns helt overkligt. Just nu är det bara timmar kvar tills det är dags. Jag kan inte riktigt få in det i mitt huvud. Om 19 timmar går flyget mot Japan och Tokyo. G A L E T!!!!!!!!!!! Och jag är så nervös. Kan inte riktigt sitta still, behöver ha något att göra hela tiden för att inte tänka så mycket på det. Så idag har vi städat hela lägenheten, ätit lunch, gått promenad inne i stan, tagit en fika på Ebbas, fönstershoppat, handlat det allra sista, hängt hänglås nere på piren, myst nere vid hamnen, pantat flaskor, betalat räkningar, fixat klart handbagaget och nu snart är det dags för middag. Ja, ni hör. Full rulle heeeela dagen.    


Det finns ju egentligen inte så mycket att vara nervös för. Man ska ju ha någon form utav resfeber. Speciellt nu när det gäller något så häftigt och utöver det vanliga. Väl på plats så kommer det flyta på som vanligt samtidigt som de nya intrycken stämplar sig in på livet. Som jag skrev senast så dyker det bilder här och var på olika flöden om scouter som anlänt till Japan. De flesta har välkomnats utav regn, men cirka 35 graders värme. Sen är det ju inte vilken värme som helst, utan mer eller mindre bastu värme. Klimatet är klibbigt och man ska nog vara glad om man någon gång får en minsta lilla kalla vindpust. Vi får iallafall hoppas att regnet håller sig borta för det har vi fått nog med. Idag har det dock varit kanon väder, så man ska ju inte klaga. Jag hoppas innerligt att det fortsätter så för er som komma ska till semestern. Sverige är en riktig guldpärla när det kommer till just sommarn. Lite synd att missa det, men man kan inte få allt här i livet!   


Igår var sista dagen på klimat för stunden. Lite tråkigt att lämna alla godingar, men man säger som sagt inte farväl, utan bara på återseende. Jag har haft ett par fantastiska sommarveckor och mycket nytt på lagret. Det känns faktiskt väldigt bra! Så igår fick jag en liten gåva från administrations avdelningen i form av en termos (vilket vi faktiskt inte ännu hade införskaffat!) och en bakbok med världens godaste kladdkakor som dimper ner i brevlådan när jag väl kommit hem. Jag kände piken direkt när jag fick läst kortet. De kommer helt enkelt sakna mina kakor, så jag får allt se till att baka en ny variat av kladdkaka från boken när jag kommit hem för att komma förbi med.    Hihi. 


För kvällen så har jag inte så mycket mer att säga. Middagen inväntas, och det är bara att börja räkna ner timmarna. Det kommer gå hur bra som helst, jag ska bara intala mig själv det. Jag tror för det mesta att det är flygresan som spökar mest, men åksjuktabletterna är redo att intas imorgon bitti, så kan jag allt sova gött på flyget sen. Har böcker nerpackat i handbagaget och även Japan-boken som vi fick i början av året. Vi har kollat in lite favoriter som vi gärna vill se och göra väl på plats. Lägret börjar inte förän den 28 juli om jag inte minns fel, och innan dess hinner vi med mycket. Och scouter kommer allt vara ÖVERALLT! Från alla världens hörn. Så häftigt! 

Men det häftigaste är nog det här med att träffa scouter som man både jobbat och varit på läger tillsammans med. Speciellt under World Scout Jamboree 2011 här i Sverige, och från World Scout Moot i Kanada 2013. Det är rätt så coolt man kommer träffa dom igen. Jag har faktiskt några stycken från olika länder som jag kommer träffa igen. Helt otroligt vad scouting gör!   


Nej, nu får det vara slutpladdrat för mig. Jag slänger in ett hejdå-inlägg imorgon bitti. Någon sovmorgon blir det inte då Susanne hämtar upp oss runt nio så vi hinner med Helsingörsbåten vid halv tio.



Ha en fin lördag och njut av solen!

   

 

       

Av Lisa - 16 juli 2015 19:12

Bilder på gula kånkenväskor dyker upp mer och mer både på Facebook och Instagramflödena. Första planet med svenska scouter avgick i tisdags. Sen dess har det avgått minst ett plan om dagen. Om tre dagar så är det våran tur. Resfebern blir bara större och större. Man kan väl i kort och gott säga att man just nu lever lite i extas på något sätt. Nervositet, glädje och alla dess olika känslor på en och samma gång. Det är dock lite svårt att förklara hur, men det bubblar och sprudlar i magen. Sådär som det ska vara när något stort och häftigt är pågång. 


I tisdags var det dags att äntligen växla lite pengar. Då vi bokade valutan för en månad sen för att slippa få åka till olika ställen och hämta ut lite strö YEN här och där, så hände det som inte skulle hända. Han som jag bokade pengarna hos på Forex hade på något sätt slarvat bort min beställning. Tackar! Synd att inte samma kille jobbade då, för han skulle fått sig ett och annat för slarv. Denna killen på Forex kunde erbjuda en summa som knappt skulle täcka första veckan. Jag förklarade för honom snällt men tydligt att han insåg att vi är cirka 2000 scouter i Sverige som ska växla samtidigt, och jag hade bokat, och nu säger du att ni har inte mer? Förbannad in i ryggmärgen var jag, men försökte visa mig lugn. Jag ville bara ha pengarna för att kunna släppa det sen, och inte behöva åka en extra vända. Tyvärr kunde han inte göra så mycket åt det mer än att ringa ner till Knutpunktens Forex och se ifall de hade mer än dom. Och det hade dom som tur var. Vi hade 30 minuter på oss att ta oss in till stan för att växla innan dom skulle gå över till nästa person. 

I kort och gott så har vi iallafall nu en redig bunt 5000;- sedlar som bara väntar på att få användas. Helt nytryckta och oanvändna. De känns precis som monopol pengar och man kan nästan tro att vi själva har tryckt här hemma. Haha.   


Packningen har inte riktigt blivit något bra av. Motivationen till att just packa är lika med noll. Jag tror nog det är det värsta som finns bland annat. Just att packa. Jag vill ju gärna ha med mig så mycket det bara går, men jag vet även att jag får köpa så mycket jag bara vill väl på plats om jag bara bär på det själv, och det kan jag väl inte säga nej till. Men någon måtta får det nog vara. Det börjar iallafall likna något, men kaoset här hemma kvarstår. Imorgon så är tanken att allt ska vara färdigpackat. Så kan man småpela och städa innan vi åker. 

Stoffe tänkte ta och klippa sig efter jobb imorgon, och jag själv ska skämma bort mig själv genom att göra ögonfransförlängning. Varför kan man tänka? Jo, jag vill helst slippa smet av mascara en hel månad, och valde därför detta för att se lite piggare ut.   Jag var nöjd förra gången jag gjorde det och det såg väldigt bra ut, så då gör jag det gärna igen. 


Nu tänkte jag inte pladdra på mer. Solen skiner så skönt så det är nästan synd att sitta hemma och inne. Stoffe är hos sin pappa och Susanne i Hässlunda på någon kusinträff, så jag funderar på att ta mig en promenad innan jag gräver ner mig i min bok som jag vill läsa ut innan söndag. 


Fredag imorgon, och sista dagen på KlimatTransport. Det är blandade känslor, men det är ju inte farväl, utan mer på återseende. Ska allt se till att våldgästa dom när jag kommer hem ifrån Japan.   


Ha en fin torsdagskväll!

  

 

     

Av Lisa - 14 juli 2015 07:20

Vi har nu gått in i domedags veckan. Avreseveckan med andra ord. Tisdag morgon och det är bara fem dagar kvar tills vi ska flyga iväg med ett magnifikt äventyr. Tror ni fjärilarna sprattlar mer än vanligt just nu? Svar: JA! Om jag har svårt att somna om nätterna nu, då undrar jag innerligt hur det ska bli natten mellan lördag och söndag. Jag känner att det kommer bli en dygna-natt. Alldeles för lite sömn, och på flyget kommer så spänd att det lär inte bli något sömn heller. Men men. Jag ska se till att ta någon åksjuketablett innan vi åker iväg, så hoppas jag iallafall det hjälper lite för sömnen om inte annat   


Helgen som gick var lugn och skön. Det blev en liten roadtrip till att hälsa på folk här och var. Lördagen dock hade vi heldagsutflykt tillsammans med Stoffes farmor. Jag som aldrig varit ute på Skäret, typ Höganäs, och cafét Flickorna Lundgren, fick nu uppleva detta. Stoffe och hans farmor konstaterade att det var 18 år sedan de båda var där senast, så det var ett bra förslag. Vädret var på vår sida, men dock lite kalla vindar, men solen var framme så man ska inte klaga precis. En trevlig stund och ett dyrt café besök. Det såg ut som om det var goda kakor och så, men för det priset så kände jag att hit åker jag nog inte igen. Det var som vilket fik som helst egentligen, men för andra kanske det är speciellt. Men nu har jag varit där, så jag föredrar nog Ebbas fik här inne i stan, eller något annat. Detta kanske bara för att priserna chockade mig. Haha. Jaja. Fint var det och en trevlig stund. 

Senare på eftermiddag drog vi oss tillbaka och hamnade på grillning hos farmos förening i Mörarp. Ett gäng pensionärer och en barnfamilj som brukar göra detta på sommaren. Mat är gott, så varför inte? Vid sjutiden rundade vi av och tackade så mycket för dagen. Farmor var nöjd och glad över en sådan trevlig dag, och det var de som var meningen. Självklart tyckte vi det likaså.  


Söndagmorgon blev kortsovmorgon därav vid halv tio så skulle jag träffa upp Ina och Jennie på Kafferepet inne i stan för en frukoststund. Det var en riktigt trevlig stund med fina tjejer och en härlig stund att bara koppla ifrån resfebern för att bara umgås och bara vara. Man kan helt enkelt bara vara sig själv utan att tänka på något annat. Det blev en del jobbprat, då vi alla tre gick speditörsutbildningen, och bara allmänt tjöt. En stund som var uppskattat till tusen. 

Vid tolv så fortsatte våran roadtrip runt om i Helsingborg, och vi hamnade hos Stoffes mamma på en kaffestund. Deras hund har växt som ogräs och för mig känns det som om han är stor som ett hus, men han är ju bara valp. Leksugen var han för fulla muggar, men det fick allt Stoffe ta hand om. 

Efter ett par kaffekoppar senare körde vi ut till Kulla där Stoffes pappa och Susanne befann sig. Ännu mer kaffe där och allmänt tjöt. Susanne erbjöd sig att köra oss till flygplatsen på söndag, så då var den punkten klar. Tackar!


Ja, annars så är det sista handlingen som sker idag. Vi har beställt lite YEN på Forex som vi ska växla till oss, och fylla på det sista i neccesären och lite små saker. Imorgon så sker storpackningen. Så kan man göra annat på kvällarna sen.   Ikväll kommer dock Hasse Andersson till Grytan, så då får packningen flyttas fram. Har väntat på att han ska komma hit väldigt länge, och då ska jag bannemej inte missa honom. Hihi. Vi hoppas vädret håller sig på topp ikväll om inte annat, men det ser bra ut för nuläget, så det blir nog en lyckad show.   


Nu får jag packa ihop det sista innan jobb. Klockan bara springer iväg.

Ha en trevlig tisdag, och på återseende!   

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards