lilagardiner

Alla inlägg under april 2013

Av Lisa - 30 april 2013 15:28

Jag är ingen storseglare. Jag kan även erkänna att jag har aldrig seglat heller för den delen. Tror inte att paddla kanot ingår i seglingstermerna, så ja, nu har jag erkänt. Segla är absolut inget för mig. Trångt och obehagligt. Men dessa två arbetsdagar kan jag mer eller mindre segla en skuta. Vi kallar köket för skutan. Och där har jag varit ensam kapten sen igår. Min matros och min skeppare ligger båda i sjuksängen, och därmed blev det inkallning av vikarier. Det slutade alltså med att jag var den enda ordinare bambabruden kvar i skutan. Jag har nog aldrig varit så nervös någon gång på jobbet för att kunna segla ett skepp helt själv. Dels "lära" upp vikarier men även sköta mina egna uppgifter. Så det var bara att lätta ankar och segla iväg. Efter pepptalk från Annette och alla goa lärare, så gick det galant. Lugnet börjar komma tillbaka inom mig, men jag återgår mer än gärna till normala arbetsseglingar. 

Vill härmed tacka underbara Annette och alla fantastiska lärare på Kärralund för att ni finns! Utan er skulle vi sjunka. Så tack tack tack!!     


Eftersom det är valborgsmässoafton idag så tänkte jag festa till det lite. Jag känner själv att det är jag värd. Så ikväll blir det Chalmers cortegen med Anna och Sandra. Sen blir middag på stan med Jenny, Mattias och Johan. En mysig valborg. Så ett glas vin eller två, lär det absolut bli   


Önskar er alla en god kväll! Don't drink and drive   


  

Av Lisa - 28 april 2013 16:44

Då var det söndag igen. En vecka har rullat på fort. Alldeles för fort. Helgen har också försvunnit fort. Hade varit skönt om det en dag uppfanns en stoppknapp man kunde trycka på när det finns något ögonblick som skulle kunna vara lite längre. Men det är väl bara att gilla läget och låta dagarna flyta på. På onsdag är det dags för maj att träda fram. Snart är de väl jul igen.   


Så. Vad har denna helgen bestått utav? I fredags följde jag med mammsen ner till husvagnen. Brorsan kom strax efter oss dit också. Husvagnssäsongen är igång och då skulle förtältet upp. Så vi slet i kylan och efter många om å men så satt de på plats. Gött! En nöjd mor och två utslagna barn. Men fint blev det! 


Natten i husvagnen var förjävlig rent ut sagt. Kallt.. Ibland undrar jag om mamma vet vart värmeknapparna finns i en husvagn? Jag kan kan medge redan nu att jag har ingen aning, därför besöker jag bara när det är varmt och sovbart. Men en natt med fleecetröja, linne, shorts, tjocka strumpor, duntofflor, täcke och filt var ingen höjdare. Så trött var jag på lördag morgon. Dock var det bara att bita i det sura äpplet för att äta lite frukost och sen bege sig till brorsans sommarstuga där det nalkades arbetsdag. Mamma blev barnpassare åt barnbarnen och jag målare och trädgårdsmästare. Här måste jag tilläga mitt och svägerskan enastående arbete. Att kroppen värker och musklerna är ömma är beviset nog. Har man gett ett mål så är det bara att tuta och köra. En buske med rötter skulle upp. Fy sjutton vad vi slet. Vi gav inte upp så efter en timme av blod, svett och tårar så var skiten borta. Gött mos! Samarbetet var på topp och envisheten var fulladdad. Så nu ser jag framemot resultat som kommer sättas på plats till sommaren, tillsammans med ett glas vin eller två  


Blev inget seger foto på rotten tyvärr, men andra fina bilder på la familja blev det allt!

             


Efter en tuff arbetsdag tog jag tåget hem på kvällen för att det var förvånadsvärt scouting idag   Suprise!! Nää, men det var tidig uppgång för att vara vid scoutstugan kl 8:00. Getingen skulle äga plats ute vid Sisjöns badplats för deltagande spårare och upptäckare för Göteborgs scoutdistrikt. Så ingen sovmorgon idag.. Men men. Vädret var kallt och blåsigt till en början, men sen sprack solen fram. Vi hade väldigt duktiga scouter som tävlade. Så jag är allt en stolt ledare! 


Resterande kväll spenderas i soffan hade jag tänkt. Eller så drar jag mig närmare och närmare sängen. Trött som en gnu. Så för att vara pigg till en halvkonstig jobbvecka, så bör jag nog ta igen lite sovtimmar!

Ha en fortsatt fin söndag!

      



Av Lisa - 24 april 2013 20:01

April börjar lida mot sitt slut. Nästa vecka är dags för Maj men jag känner fortfarande att ibland ta upp vinterjackan igen. Den fick sin plats i källaren förra veckan då hoppet om vår var nära. Men ack vad fel man hade. Regn, grått och blåst. Känns nästan lite som om det är ide tid igen. Men men. Man kan ju då bara se till att göra bra dagar så man glömmer bort det tråkiga vädret   



Upptäckarna bjöd på sång om St Georg igår på vårat traditionella firande vid dansbanan i Tollered. Duktiga scouter. Kylan slog arm om oss tyvärr, men scouter som vi är så var vi tappra hela kvällen. 


 

Leveransen till jobbet idag. Imorgon har skolan städdag och ska därefter grilla korv. Som "bossen" i köket denna veckan fick jag beställt lite go dricka till eleverna. Undra nu om jag ligger på den bra sidan efter detta hos eleverna   


 

Efter jobbet kom Jennypenny och hämtade mig. Det blev ett äventyr direkt. Varje stund med henne är ett äventyr. Vi drog kosan till Lerum för att titta på ett köksbord och en byrå. Och därmed blev hon äntligen med köksbord. Efter många om och men, så fick vi in ett köksbord, två stolar och en 1,30 meter lång byrå i kombin. Good bless hennes envishet, men det gick. Dock fick vi lämna två stolar, men dom hämtar hon imon. Så hem igen blev det trångt och knökat. Men vad gör det? Det heter ju inte trångt, utan mysigt   Lärdomen av det här vet jag inte riktigt. Hem säkert kom vi iallafall och onda knän på köpet!


 

Eftersom veckan inte riktigt blev som den var tänkt, så körde vi på med våran Stavanger planering efter vårat äventyr. Sommarens läger kommer bli awsome. Vi ser framemot en härlig vecka i Norge med goa scouter och ett roligt program. Så nu är vi så gått som laddade och planerade inför förträffen om tre veckor! Woop woop


Kvällen börjar ta sig. Dags att varva ner lite. Grey´s Anatomy bjuds det på ikväll. Bra avslutning om jag får säga det själv!

Så, pyjamasen och teet väntar.

Ha en fin kväll!

   

Av Lisa - 21 april 2013 20:04

..när man har roligt. Sanna ord rätt igenom. Helgens äventyr är över. Och det är med ett riktigt stort leende på läpparna som jag kan säga att helgen var helt fantastisk. Det blev inte mycket sömn, men det var helt klart värt det. Solen sken. 200 scouter. Militärer. Jesus. Vänner. Eld. Lycka. Ja, jag kan hålla på länge till och berätta hur underbar helgen var. Men jag tror jag nöjer mig såhär. Scouterna åkte hem glada och trötta efter äventyret 4000 f.kr Tänk vad lite det krävs för att göra barn glada. Helt otroligt.   (Så nu är jag mer eller mindre peppad inför resternade scoutäventyr som våren och sommaren bjuds på. Detta var bara början!)


Lyckan är som en överdos för tillfället. Många goa stunder med vänner och bekanta man inte träffar så ofta bjöds det på i helgen. Det är dom stunderna som är som bäst. Det är då det är som bäst. 

Så jag passar på att tacka alla fina scouter som medverkade i helgen. Både nya som gamla.   



                             


Dags att sova ikapp helgens sömn. Ha en fortsatt fin söndag!

    

Av Lisa - 18 april 2013 21:02

Den här veckan har jag nog aldrig hört mitt namn sägas så mycket som det har gjorts i matsalen. Är det inte barnen som ropar på en, så är det lärarna. Eller kollegorna. Visst har jag ett fint namn? Skönt att det blir användbart iallafall  

Denna veckan har inte varit som andra veckor på jobbet. Det har inte bara varit kämpigt att vara bambabrud åt 400 barn, utan man ska vara "boss" oxå. Hittills har jag nog fixat det rätt bra. Så Annette, du kan vara lugn. Köket kommer vara i sin helhet när du är tillbaka fit for fight igen. Jag lovar dig!    

Annars om det där att vara bambabrud är rätt häftigt. Tufft jobb. Men oerhört roligt. Trivs som fisken i vattnet. Precis som det ska vara på en arbetsplats. Men här kanske jag inte bör förbli resten av de 43 åren som återstår att jobba. Vi får se vad hösten erbjuder!


Imorgon är det dags att packa bilen och åka iväg ut till skog å mark. En helg i scoutanda nalkas. Fast hur scoutigt det kommer bli när temat är stenåldern återstår att se. Det ska iallafall bli väldigt skönt att komma ut till Apelhult för att tillbringa helgen med ett riktigt gott gäng vänner. På tiden att vistas lite med "skogsmullar" på riktigt.   



Som vanligt lyckas jag packa alldeles för mycket? Fast jag måste tillägga att sovsäcken placerades denna gången i ryggsäcken. Så det är inte så mycket egentligen. Nya Haglöfsjackan ska bli invigd oxå! Hoppas regnet faller mycket så jag ser att den fungerar som den ska   


Så den stora frågan är;  När vi åker till Canada i sommar får maxvikten vara 25kg. Hur lyckas man hålla det? Jo, man lämnar allt hemma å shoppar nytt i New York innan vi fortsätter mot Canada. Bra tänkt!   


Även denna kvällen börjar lida mot sitt slut. Så ha en fortsatt fin kväll!

 

Av Lisa - 16 april 2013 20:40

Jag tänkte att det var dags. Så nu var det gjort. En blogg. Men varför egentligen? Jag kan ju inte säga att jag är världens storskrivare. Men det hade vart kul att skriva av sig lite av sina tokigheter som händer. Och hur det är att vara bambabrud. Som sagt, man kan inte vara bambatant om man är under 30år. Det har jag och förskolebarnen kommit fram till. Jag gillar skarpt deras resonemang! 

Ja, men välkommen att följa mitt tokiga liv. Den ena dagen är värre än den andre. Fast äsch, så farligt är det faktiskt inte.   


Tisdagen börjar iaf lida mot sitt slut. Imon är det äntligen lillördag. Det firar vi självklart med ett scoutmöte. Suprise! Spårarmöte i Tollered står på agendan. Tills dess hoppas jag regnet och blåsten försvinner. Känns lite opeppt. Menmen. Alla har vi kläder efter väder.    


Kortfattat och en början. Ha en fortsatt fin tisdagskväll! 


Peace

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards