lilagardiner

Direktlänk till inlägg 23 november 2015

Walking in a winter wonderland

Av Lisa - 23 november 2015 11:35

Vem kunde tro att lilla, lilla Skåne skulle få snö så här i november? Före Göteborg, före Stockholm, men liksom före nästan hela mellersta Sverige. Det är nästan helt fantastiskt. Ja, ni vet ju hur snön är när den precis har lagt sig. Precis sådär alldeles underbart vit, kall och snorhall. Kan meddela att många olyckor har redan avlagts i lilla Helsingborg. Många äldre människor som hamnat på rumpan ett antal gånger. Och Skånetragiken slår till igen. En enda liten snöflinga på rälsen och det är totalkaos. Att dom aldrig lär sig?   Själv tycker jag det är rätt mysigt. Framförallt idag när solen strålar som aldrig förr, blå himmel och knastrande snö under fötterna. Kan det bli mer underbart? Det känns ända ut i fingertopparna att julen är på ingång. Och lite "för-jul" blir det på fredag då jag och Stoffe åker iväg på lite semester. Jag suger lite till på den karamellen vart det bär hän!   


Iochmed denna snön och halka måste jag berätta om gårdagens goda gärning. Snön gav som sagt kaos, och vi hade inte hunnit byta till vinterdäck än, vilket resulterade till att vi var tvungna att gräva fram bilen under den tjocka snön och köra ut till Hässlunda. Vid en korsning så var en äldre man påväg över vägen vid övergångsstället, men kom inte så långt han hade hoppats på. Då plogmaskinerna och saltbilarna inte var såpass aktiva på dessa gator så var riktigt halt och mycket snö fortfarande. Vi kunde inte bara köra därifrån, så Stoffe satte på varningsblinkersen på bilen och jag gick ut för att hjälpa mannen över vägen. Det blev röd gubbe för honom så himla fort och han kunde inte komma tillbaka till refugen ändå. Så alla bilarna fick snällt vänta tills jag hjälpt honom över vägen. Han var glädjande tacksam och jag likaså. Då han var döv fick vi använda oss av det teckenspråk vi kunde förstå varandra på för att visa tacksamhet. Det värmde så i hjärtat efter en sådan här liten grej. Det tog inte många minutrar att visa lite ödmjukhet i tillvaron för andra.   


Då min kära vän Sandra är påväg ner hit till mig och Helsingborg kanske det är bra att börja röja undan lite innan dess. Tyvärr fick Anna stanna hemma denna gången med, men tur det snart är jul och jag är uppe i Göteborg en stund. Får ta igen det då. Jag och Sandra ska njuta av tiden tillsammans och ta massa snöbilder medans snön är här. Hehe.


Ha en fin måndag!

  

        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 18 december 2016 22:15


  När fjärde ljuset brinner vi hämtar julegran och alla barnen räknar dan före dan före dopparedan  ...

Av Lisa - 11 december 2016 22:15


  När tredje ljuset brinner vi juleklappar syr och vi bakar kakor och har fasligt glatt bestyr ...

Av Lisa - 4 december 2016 19:46

  Med knappt 20 dagar kvar till jul så börjar "julstressen" faktiskt lägga sig. Iallafall hos mig. Julklapparna är klara och det är nog första året på väldigt länge jag ska slippa stressköpa med expressfrakt eller ta mig ut till Väla där rena ra...

Av Lisa - 4 december 2016 19:41


  När andra ljuset brinnerär snart Lucia härHon bjuder oss på kaffeoch bud om julen bär ...

Av Lisa - 1 december 2016 21:36

  Förra veckans solnedgångar bjöd på något enastående. Det var märkligt trots att november börja lida mot sitt slut. Man kan väl säga att det har bjudits på hyfsat bra väder genom hela månaden och kvällar som dessa tackar man inte nej till. Nu ska ...

Ovido - Quiz & Flashcards