lilagardiner

Alla inlägg under december 2015

Av Lisa - 17 december 2015 16:39

Gåshud utan dess like. Smilbanden ända upp till öronen. Helt fantastiskt. Lyssna och njut   

Av Lisa - 14 december 2015 14:59

2015 har varit lite i ett resande slag. Har det inte varit en resa eller två upp till Göteborg så har det varit allt från Japan, Skottland och nu slutligen Tyskland. När julen nalkas så är det en tradition till att åka till just Tyskland. Iallafall för mig och mamma. Och det var precis vad denna helgen bjöd på. Trots halvt febrig, vrålförkyld och hängig så blev det en mycket trevlig resa. Min kära vän Sandra och hennes mor var även med denna gången och det var pricken på i:et. Även om vi inte gick tillsammans i Tyskland så åt vi mat tillsammans, och umgicks på kvällarna. Julmarknaden var lika mysig som vanlig, dock så känner man efter många år att den är desamma varje gång, men ändå återkommer man, gör sina vanliga ting för att det är en vana. Jag ska absolut inte klaga, för det är liksom just vad den resan går ut på. Göra lite som vi själva vill och det gör inget om det blir samma sak varje gång. Det är sällskapet som gör det.


Julkänslan spred sig lite lätt i kroppen på marknaden men tyvärr svalnade den av rätt så fort. Utan snö så är det inte jul. På något sätt så behövs det där vita på marken. Oavsett vart man håller hus under julen. Finns den inte på julafton så får iallafall jag och Stoffe den på nyår då den firas i härliga fjällena, Sälen. Ytterligare en resa vill säga. Haha. Som ovan så är det sällskapet som räknas även under jul.


Nu tänkte jag ta mig i kragen och se till att få pluggat lite till imorgon. Två skoldagar kvar sen blir det lite jullov. Tror dock en hemtenta är inplanerad men det ska ändå bli skönt med lov. Det har inte varit lika lugnt eller rofyllt även om skoldagarna de senaste veckorna har varit få, man kan inte riktigt slappna av på något sätt. Min bok jag suktade efter har legat i lä, så på fredag när jullovet börjar ska det allt bli ordning på torpet.


Ha en fortsatt trevlig måndag!

  

 

Av Lisa - 13 december 2015 19:49

När tredje ljuset brinner,
vi juleklappar syr
och vi bakar kakor
och har ett fasligt styr

Av Lisa - 10 december 2015 15:57

Tanken var inte riktigt att hamna i sjukdomstillståndet men man kan väl inte oftast råda för det. Min feber har suttit i till och från sen förra veckan, igår var en hel dag så då tänkte jag inte riskera något genom att gå till skolan idag. Då vi har börjat en ny kurs så ville jag egentligen inte vara hemma heller för den delen, men hälsa för utbildning. Så är det. Jag åker även till Göteborg och sen vidare till Tyskland imorgon över helgen så det får kanske bli en stänkare på båten så är jag nog friska fisken igen.   


Jullovet börjar komma sakta men säkert, och även om det har varit flera lediga dagar de senaste veckorna så kan det vara välbehövligt med riktig ledighet. Tror dock vi åker på en hemtentamen, och den är tanken att jag ska klura ut innan julafton så den blir gjord. Eller iallafall kanske innan skidresan. Iår med andra ord. Så slipper man den sen. Har haft flera listor här hemma på grejer jag ska eller inte ska göra, men det hjälper inte. Jag får nog sluta med det. Blir knäpp "måste" listor. Vissa grejer ska egentligen bara falla på plats naturligt, och så får det vara. Det enda på listan just nu är att Stoffe och jag ska pynta granen som vi köpte igår, bygga pepparkakshuset på söndag och jag ska se till att ha en bakdag på måndag. Blir säkert en på fredag nästa vecka med inför helgens roligheter. Hade iallafall tänkt be Stoffe köpa hem lite kryddor och dylikt så pepparkaksdegen kan sättas på söndagkväll. Iår blir det bannemej hemmagjorda från skratch!


Tråkigt inlägg idag. Likt blomman här nedanför på bilden. Har inte ens haft den i en vecka än och den är död redan. Har jag tur överraskar Stoffe mig med nya blommor i helgen.


Nu ska jag vänta in min hjärta.

Ha en fin torsdag!

  

 

Av Lisa - 9 december 2015 20:06

 

Av Lisa - 7 december 2015 20:09

 

Av Lisa - 6 december 2015 19:41

När andra ljuset brinner

är snart Lucia här

Hon bjuder oss på kaffe

och bud om julen bär

 

Av Lisa - 4 december 2015 21:29

Man kan väl inte ha missat att julen nu är påväg med stormsteg. All belysning är uppe i stan och på olika torg runt om i landet och i mörkret lyssar det så himla klart och vackert. Dock är snön ett minne blott då den kom, den såg, den segrade. Det var längesen det var en riktigt vit jul, men jag lever på snön vi kommer ha vid nyår då den spenderas i Sälen på ett par skidor tillsammans med min kärlek. Jag hade inte klagat över snö till julafton heller för den delen    Man kan ju alltid önska iallafall.


Julen har även smygit sig på lite smått här hemma. Nästa vecka åker granen in med bravur och jag längtar verkligen. Att få känna grandoften när man stiger innanför dörren, tända ljusen på den och lägga alla klappar under. Vad kan bli bättre liksom? Är i stort sett klar med alla julklappar. I år i tid faktiskt. Det är bara lite småplock och pyssel, sen är det klart. Har två lediga dagar nästa vecka då jag tänkte köra all in med diverse klappar och se till att det blir klart. På fredagen åker jag och mammsen till Tyskland så det kommer nog bli en eller kanske ett par julklappar till där med, men det återstår att se.

Iår ska vi iallafall se till att posta julkorten tidigare än förra året. Tyvärr har ännu inte alla kommit fram (?!), så denna gången fick jag tag på en sådan där postpåse man samlar alla kort i med julfrimärken och ser till att lägger den på lådan redan på tisdag eller onsdag. Och som flera år i rad så blir det hemmagjorda kort. Är toknöjd med årets, och den som får ett sådant i brevlådan ska vara lyckligt lottad. De är gjorda med kärlek. Jag tänkte lägga upp bild på dom, men förstör lite för dom som får, så jag får allt vänta tills det är postade  


Imorgon bär det ut till skogs med våra scouter för en liten julhajk med gotte julbord, julklappslek och filmvisning. Som sagt så är snön ett minne blott, men tror inte våra scouter klagar för det. En härlig avrundning på denna terminen helt enkelt med en härlig övernattning, och god mat!


Ha en trevlig helg!

  

              

Ovido - Quiz & Flashcards