lilagardiner

Alla inlägg den 19 december 2015

Av Lisa - 19 december 2015 09:41

Man kan inte säga annat än att julen är något speciellt. Det röda, det gröna, dofterna, tomtarna, ja, you name it. Dock har inte den riktiga julkänslan fallit in på varken mig eller Stoffe. Snön lyser starkt med sin frånvaro, och jag hade gärna flyttat fram julen lite bara för att snön ska kunna falla säkert. Men det går tyvärr inte. Vi får nog leva med härnere i Söder att snön kommer vara frånvarande. Förra julen i Göteborg kom det iallafall ett par flingor fallandes på själva julafton, och det spädde på julkänslan lite extra. Men nu, nu ser det rätt grått ut. Jag tappar inte hoppet för det, tror det kommer bli en fantastisk julhelg ändå.


Sen jag flyttade hemifrån, ner till Helsingborg så har det blivit något härligt med julen. Att ha en egen lägenhet (eller den är ju bådas, men jag tror ni fattar   ) där man får pynta precis hur man vill känner jag är något helt fantastiskt. Dock har vi inte lika stor tomtesamling som min mamma, och här hemma krävs det inte miljontals tomtar för att bli nöjd. I ett par år har jag fått ett par samlartomtar, det har blivit ett par inköp av tomtar på både rea och Ullared, men självfallet har det sparats sen när man var liten. De där pysselstunderna på dagis när tomtarna såg ut som stryk, men var himla söta ändå. Ja, man behöver inte så mycket för att det ska kännas bra.

Här hemma har det blivit alldeles lagom. Sovrummet är totalt tomtefritt (om vi inte ska räkna med påslakanet som har små tomtar på   ) så är vardagasrummet och köket de ställen där jag nästintill skulle kunna sova fram tills det är dags att packa ner allt igen. Vi köpte julgran redan förra veckan då vi ville njuta lite extra av den då julen inte är så mycket hemma, och den har fyllt sin funktion sen den åkte in. Den är så vacker, fylld med julklappar under och jag kan erkänna att det är svårt att hålla händerna i styr över att inte klämma på paketen. Men än så länge har det funkat. När Stoffe är på jobb så är det som mest jobbigast. Han är nog lika nyfiken som jag är, men vi får allt vara snälla och hålla oss i ett par dagar till.


Iår kommer vi fira jul på olika håll. Själva julafton kommer iallafall bli så. Han här hemma i Skåne, och jag i Göteborg. Ibland blir det så. Lite tråkigt och jobbigt på samma gång, men han kommer upp på juldagen där det blir späckat schema ända fram till hemgång på söndagen. Sen blir det två arbetsdagar för Stoffe och sen åker vi uppåt igen för vidare färd mot Sälen och skidweekend. Vi hoppas det blir lika fantastiskt som första gången vi var uppe. Det blir det nog minst sagt. Jag är nöjd om jag bara får fira in det nya året med kärleken   


Den här lördagen tillägnas 1-års kalas hos Stoffes syster och avslutas med lite glögg tillsammans med lite vänner här hemma. Allt för att få in lite julkänsla. Precis i skrivandes stund så påbörjades det en julfillm på tv, så här stannar jag nog en stund.


Ha en fin lördag!

  

       

Ovido - Quiz & Flashcards