lilagardiner

Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Lisa - 14 juni 2013 17:15

Dagarna börjar sakta men säkert falla neråt. Jag räknar ner dagarna stenhårt. Så om 42 dagar är det dags att ha fått packat ryggsäcken ordentligt och växlat till sig lite dollar. Den 26 juli börjar resan mot New York och därefter Canada. Men varför?   


Snart ett år sen så fick jag nog en sån där knäpp idé att bli lite wild and crazy. Varför ska man alltid bara åka iväg på svenska internationella läger? Det kanske dags att göra något storartat. Så efter lite diskussioner, velande och övertalningar hit å dit, så skicka jag äntligen in min anmälan till den svenska kontingenten för World Scout Moot i Canada dagen innan nyårsafton förra året. Jag tyckte det var en kanon start till det nya året 2013. Efter bara ett par veckor kom beskedet i mejlboxen. "Du har blivit antagen till.." Jag kan erkänna att jag tappade andan lite. Fick nypa mig själv ett par gånger, läsa om mejlet XX antal gånger, för att verkligen inse att jag ska till Canada. Hur ofta åker man dit liksom? Inte varannan helg precis    Lyckan var obeskrivlig. Och tankarna fick sig en rejäl jorden runt resa. Hur ska detta gå till? Vad ska man packa? Hur mycket får/kan man ha med sig? Känner jag någon? Frågorna var oändligt många. Men idag kan jag säga att det mesta har fallit på plats rätt bra. Som jag har nämnt det senaste så har ett par utrustningsprylar blivit nyinköpta inför Canada, för att dels minska på prylarna i väskan, och sen för att man då tvungen att ha ett eget tält. Först var det sagt att man skulle sova två och två. Ping Camilla tänkte jag. Men sen blev ändrat. En person=ett tält! Men det har vi nu löst och tältet är nu redo för björnar.   


Resan börjar alltså i slutet av Juli. En två dagars förträff i Lund för att lära känna sin 100-man stora kontingent (varav jag känner max tio utav dessa!!   ) startar upp hela äventyret. Sen bär det av mot Amerikat. Ett par dagar i New York innan Moot har sina för-och nackdelar. Det är tur att jag har hyfsat stort tält för att kunna förvara allt nyshoppat. Tanken är att resa iväg med min 75liter Lundhagsryggsäck och komma hem med den plus en resväska från New York. Det lär bli måttligt roande att bära runt på detta, MEN vad gör man inte för att få shoppa i shoppingparadiset?!   Max 23kg per väska. Jag är väldigt orolig att jag ska kunna hålla denna gränsen. Men det återstår att se! Livet är fullt av överraskningar.   


Den 8:e augusti börjar själva lägret. Sen en månad tillbaka så har man blivit tilldelad en patrull utifrån City och Path man valde i Moot-registreringen. Jag valde Adventure i Quebec. Så dit bär det av som en tre-dagars aktivitet under lägret. Patrullen som jag fick är fantastisk. Vi har nästan dagligen kontakt. Och man känner sig inte lika nervös inför lägret nu när man vet vilka som ingår i sin patrull. Dock finns det då inga svenskar i min, men icke hänger jag någon läpp för det. Jag får tillfälle i akt att öva väldigt mycket på min skrovliga engelska. Det är tur att jag har en dansk i patrullen som kan översätta om jag tycker det låter alldeles för gräsligt. Höhö.   


Så mellan 26 juli och 20 augusti lär jag få uppleva något helt fantastiskt. Jag hoppas jag får många möjligheter att uppdatera er från vårat äventyr både här på bloggen men även med lite bilder på Facebook. Vi får se hur Wi-fi ställena i New York och i skogen fungerar. Annars blir det så fort jag kommit hem självklart!   


Nu finns det bara lite kvar att fixa inför sommaren vad det gäller kläder och prylar. Eftersom scouterna bytte scoutskjortor för ett par år sedan, så var man tvungen att köpa en ny och slänga iväg den gamla. Men icke gjorde jag det. Den gamla hänger kvar som en härlig lägerskjorta. Där finns ju massor utav minnen och märken som jag inte vill ta av. Men inför Canada måste man ha den nya skjortan. Så det betyder att det är dags att kanske börja släppa den gamla och fixa iordning den nya. Finns ju ett par märken att flytta över. Men jag ska nog se till att få det gjort innan första lägret om tre veckor. ^^ 


Detta var kort och gott om det där Canada   Fler uppdateringar kommer när det väl börjar närma sig, men nu är nog det mesta utrett. Så följ min resa, och ett av det största äventyren jag kommer göra iår!   

Ovido - Quiz & Flashcards