lilagardiner

Alla inlägg under mars 2015

Av Lisa - 30 mars 2015 15:04

Att tiden ännu en gång springer iväg, det kan nog ingen missa. Bara förra veckan försvann lika fort som den kom, och på onsdag säger vi välkommen till april. Ja, varför inte? Dock tycker jag allt vädret skulle kunna fräscha till sig lite. Solen har kommit och gått lite som den har velat, och nu piskar regnet och blåsten är hård, och att det hade varit trevligt med en riktig vår för en gång skull kan vi nog alla hålla med om. Vi får hoppas på det bästa under påsk iallafall   


Nu tänkte jag inte skriva så mycket mer. Blev en långvarig bloggtorka sen sist. Tiden har funnits, ibland, men orken är desto mindre. Så bilder får visas över vad som har hänt sen sist. Då jag har en stor tenta imorgon, så blir det lättast såhär. Men jag lever och har det bra. Och det är det ändå som behövs!


 

En rocka sockorna dag

 

Stoffes systerson skulle döpas. Kunde inte hålla mig ifrån att scrappa ihop ett dopkort. Och reslutat blev ju bra   

 

Lite kalas för Stoffe som fyllde år. Hemmagjord tårta brukar oftast vara uppskattat. 
Det blev en hallon och vitchokladmousse tårta med chokladbotten. Kanterna är fingerskex och kitkat. Helt okej!

 

Älskade hjärtat   

En kort men ändå lång helt i Göteborg. I fredags blev det pizza på favoritpizzerian med en god vän   

 

Självklart kunde jag inte åka ifrån Göteborg utan att ha pussat och kramat på min fina Annette. Vi hann med en fika hos henne, och hon gav mig som vanligt lite moderliga kloka ord. Tänk att det snart är ett år sen jag lämnade dig och gjorde så att skeppet nästan sjönk. I miss you hunny     

Av Lisa - 19 mars 2015 14:24

Ja. Varför ska man planera att bli sjuk? Det låter bara knäppt. Men det drabbade mig ändå. Natten var hemsk då febern kröp sig långsamt framåt, kroppen skakade av kyla och magen hade jordbävning (funderade mer på om jag var väldans hungrig?). Ingen riktig toppen natt helt enkelt. Så dagen har i stort sett bestått utav att ha vilat och kollat på film i sängen. I soffan värkte det från kropp till knopp, så sängen var bekvämast för kroppen då den värker något så fruktansvärt när värktabletterna börjar släppa. Matlusten är lika med zero och vatten har nog varit min största dagliga dos. Tanken var att det skulle bli träning imorse, pluggande och en fika på stan med Emelie, men hela planeringen fick jag bojkotta. Till helgen är det både dop och kalas, och det blir ju synd att missa. När Stoffe kommer hem från praktiken så hoppas jag iallafall han har något ätbart till mig så jag får i mig lite mer näring än bara youghurtskålen imorse. Så mitt mål är bara att jag ska orka stå på fötter lite mer än tio minuter   


Annars är detta en ledig dag då skolan bara håller på under måndag till onsdag. Då slapp jag missa massor på lektionen. Om cirkus en och en halv vecka är det tenta, och då är det rätt skönt att ha hemmastudier så man kan komma ikapp i teorin lite. En bok på nästan 300 sidor ska vi kunna i stort sett utantill inför tentan, så ja, ni kan förstå att det känns rätt så frustrerande att inte orka plugga just nu. 

Jag hoppas iallafall att jag blir lite piggare imon så jag komma iväg och handla lite inför Stoffes tårta till söndag. För det mesta behöver bakas imon för att det ska kunna safta till sig ordentligt.   Vi får helt enkelt se hur det hela slutar. Bara jag slipper köpa en tårta, så är jag nöjd. Mycket godare och fräschare att göra sin egen. Då vet man även vad det är för skit man stoppar i   


Nu tänkte jag slå mig ner framför en film igen, så jag kanske orkar plugga något ikväll. 

Ha en fortsatt trevlig torsdag. Solen skiner, och våren är påväg!   


Lite grådassigt väder i söndags, men vi tog en cykeltur till Råå ändå.

Uppiggande för både kropp och själ efter en rejäl plugghelg för oss båda.   

Av Lisa - 18 mars 2015 20:11

  Lisa   Stoffe


Av Lisa - 13 mars 2015 15:40

Det är inte så hemskt som det låter. Att vi lämnar skolan och går hem. Även om skolan endast har hållt på i tre dagar så är huvudet redan helt slut. Man kan säga såhär att det var en käftsmäll som tog oss med storm att börja skolan, och läxorna växte skyhögt redan från dag ett. Ja, höstterminen sammanfattar vi med att den var lugn, i stort sett läxfri och rullade på rätt bra. I tisdags började en ny termin, efter 8 veckors praktik, med en ny lärare och kör pang i bygget direkt. En stor omställning för oss helt enkelt. Inte bara det att läxorna och studietakten körs lite snabbare, utan att ha varit ute i arbetslivet de senaste veckorna, var inte riktigt medvetet att vi hamnade i motorvägsfilen direkt.

Och en ny lärare, betyder ny studieteknik. Han har valt flippat klassrum som var en ny grej för oss alla. Han spelar in en film inför varje kapitel i boken vi just nu håller på med, som man kan kolla på dagen innan lektionen, och på lektionstid går vi igenom arbetsuppgifter och många diskussioner, men även grupparbeten. I början kändes det lite lulligt, men vi har endast varit där i tre dagar, och man får nog ge det en chans innan bu och bä sätts in. Idag var iallafall en väldigt bra dag. Dock var klassen som bortsmällt då endast 11 av 22 var närvarande. Ja, mer kunskap till oss som var där kan man säga   Våran nya lärare är egentligen inte lärare från grunden, men har jobbat inom spedition och logistik i många år, så han fick faktiskt lite cred idag över sitt upplägg. Han behövde det, och som jag sa, idag var en riktigt bra dag. En kort, men intressant dag! 


Att gå på helg med solen som sällskap kan jag säga är fantastiskt. Den har allt närvarat hela veckan, men jag skulle nog kunna tänka mig att den gärna får hålla sig undan under helgen. Jag kommer inte få njuta av den då pluggberget är enormt, och då tycker jag det lika gärna kan regna. Ska jag inte få sol, så ska ingen annan   Haha. Egoistiskt? Ja, men någon måste ju få lida med mig och böckerna. 

Annars har veckan rullat på bra. En lugn men intensiv vecka. Helgen kommer vara likaså. Den kommer för de mesta bestå utav att plugga. Både för mig och Stoffe faktiskt. Men vi kör nog en liten break imon förmiddag för en mysbrunch på Ikea. Lite för att värma upp kläderna inför pluggandet, och för att slippa sitta inne hela dagen. Söndag får gärna bli en träning eller två, och lite pyssel. Och plugg. Nästa helg är det både dop och kalas för Stoffe, så man får försöka göra så mycket som möjligt denna helgen av allt bestående aktiviteter. Dock är det tur att schemat i skolan endast ligger på måndagar, tisdagar och onsdagar så man kan köra självstudier hemma på torsdag och fredag, och hitta på roligare pausunderhållningar. 


Nu tänkte jag vänta in Stoffe, så vi kan åka handla lite mat. Funderar på om han är lika sugen på tacos imon igen när finalen på meldifestivalen är? Haha. Stackarn har fått genomlida varje delfinal, och andra chansen, och nu slutligen finalen med mig. Även om det inte har varit något att ha iår, så vill man gärna kolla på vad det är för skit som försigår. Själv så röstar jag på Hasse Andersson, kungen med guldet.   


Ha en trevlig fredag kväll, och en trevlig helg!
  

En fantastisk kväll, cyklade vi ner till vattnet. Solnedgången var fenominal.

    Våren börjar komma sakta men säkert. Detta om något är väl ett vårtecken?


  Fint armband som damp ner i brevlådan idag <3

Av Lisa - 9 mars 2015 13:37

Lägger skrivandet på hyllan idag, och dokumenterar helgen med ett par bilder.

Ibland blir det så, och det är iallafall bättre än inget.   


       

Ovido - Quiz & Flashcards